Ukončení adopce Fildar

vloženo: 13. 06. 2019

Začátkem června jsme od Centra na rovinu obdrželi následující dopis, kde nás informují o situaci adoptované dívky Fildar. Ačkoliv nás situace mrzí, rozhodli jsme se adopci ukončit. 

 
Obdržený dopis:

Hezké odpoledne,

píši Vám z Centra Narovinu ohledně aktuální situace Vámi adoptované Fildar. V únoru jsem dostala informaci od dívky koordinátora, že rodina se rozhodla přesunout dítě z naší školy Island of Hope do jiné kvůli tomu, že u nás jsou zakázané fyzické tresty. Bohužel některé africké rodiny věří, že dítě je nutné fyzicky trestat. Myšlenkou naší školy je humanistický přístup a nenásilí a neschvalujeme proto, že děti mají přestoupit do školy, kde budou fyzicky trestány a ponižovány. Proto se naneštěstí několik rodin rozhodlo, že své děti přesunou do jiné školy tam, kde, jak věří, se jejich děti budou učit lépe a budou poslušnější, právě díky používaným fyzickým trestům.

Základní škola Island of Hope Humanist School je součástí komunitního centra Ostrov naděje, jehož součástí je také mateřská škola, střední škola, sirotčinec, klinika a další. Celý náš projekt Ostrova Naděje od začátku nabourává keňské stereotypy, například i to, jak má vypadat vzdělání dětí. Ve školce využíváme metodu Montessori a na dalších stupních se snažíme vést děti k tomu, aby byly připravené na praktický život. Vedeme je k tomu, aby nad věcmi přemýšlely, aby objevovaly to, co je zajímá a aktivně ovlivňovaly svůj život.

Reakce místních lidí na naše zásady jsou různé. Ustát některé reakce je velká výzva. Navíc v Keni narážíme i na další témata jako je korupce, boj mezi školami, boj o moc a politický vliv. Kdybychom nešli proti proudu, bylo by to samozřejmě jednodušší, ale podle nás by pak projekt neměl smysl. Už během loňského roku jsme museli řešit rozhodnutí několika rodičů, kteří přesunuli své děti z naší školy do školy jiné. Stalo se tak poté, co jsme v lednu minulého roku dali okamžitou výpověď dvěma učitelům, kteří se vrátili ke svým starým způsobům "výuky" a opakovaně děti fyzicky trestali.

Na ostrově Rusinga ve Viktoriině jezeře, kde školu máme, je situace navíc specifická tím, že pracujeme s celou komunitou. A i proto cítíme, že musíme dát všem jasný signál, že s používáním násilí nesouhlasíme. Postupem času vidíme, že i v náročnějších chvílích stojí za to vytrvat, protože další školy v okolí se inspirují naším způsobem výuky, naši studenti jsou zdravě sebevědomí a schopní na mnoho situací nahlížet již jinak než jejich rodiče a inspirují své kamarády z jiných škol.

Omlouvám se, že konečné informace a rozhodnutí o dalším postupu zasílám až nyní, ale koordinátor i manažer projektu Ostrova Naděje se situaci snažili s rodinami opakovaně řešit. Také jsme doufali, že rodiny změní názor. Bohužel v rozhodnutí rodin nedošlo k žádné změně, stále trvají na svém, tedy že chtějí, aby děti chodily do takové školy, ve které je fyzickými tresty a ponižováním ze strany učitelů vyžadována naprostá disciplína a podřízenost. Rodinám bylo jasně řečeno, že pokud nevrátí dítě do naší školy, tak o podporu ze strany adoptivního rodiče přijdou, protože jejich děti byly přijaty do programu adopcí právě na základě toho, že začaly chodit do školy Island of Hope Humanist School. Školu pak lze změnit pouze na základě závažného důvodu, jako je např. stěhování z místa bydliště. Jinak rodina porušuje pravidla programu adopcí a může být z projektu vyloučena.

Z tohoto důvodu jsme se rozhodli adopci ukončit, i když je to velmi smutné a bolestné. Pokud bude rodina chtít, aby se Fildar do naší školy vrátila, budeme moc rádi - a adopce může pokračovat, v takovém případě Vás budeme informovat.

Je mi moc líto, že se na Vás obracím v tak citlivé věci, ale věřím, že naše rozhodnutí adopci ukončit pochopíte. Pokud chceme, aby se v přístupu ke vzdělání a k dětem samotným v Keni něco změnilo - minimálně aby nebyly vzdělávány za užití fyzického násilí - nemůžeme jednat jinak.


 



Copyright © 2019 by ZŠ Komenského | Administrace