Školní poradenské pracoviště - ŠPP
ŠPP slouží k poskytování poradenských a konzultačních služeb pro žáky, jejich zákonné zástupce a pedagogy.
Aktivity ŠPP na naší škole zajišťují:
- výchovný poradce pro 1. stupeň – Mgr. Jitka Kuhnová
- výchovný poradce pro 2. stupeň (kariérový poradce) – Mgr. Jan Šimon
- školní metodik prevence – Mgr. Petra Kořínková
- školní psycholog – PhDr. Dana Marková
- školní speciální pedagog – Mgr. Soňa Janelová
Oblast práce výchovných poradců
Výchova a vzdělávání žáků s výchovnými a výukovými problémy, žáků s odlišným mateřským jazykem, žáků nadaných:
Metodická pomoc žákům, rodičům i učitelům
Kontrola a evidence individuálních vzdělávacích plánů a plánů pedagogické podpory u žáků
Zajišťování a zprostředkování dokumentace
Péče o žáky s výukovými obtížemi, zdravotním postižením, výchovnými problémy, o žáky nadané – ve spolupráci se školní psycholožkou a speciální pedagožkou
Koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými a dalšími zařízeními a pracovišti (PPP, SPC, OSPOD, Úřad práce apod.)
Kariérové poradenství
Základní šetření k volbě povolání u žáků a individuální poradenství v této oblasti
Jednání s žáky, rodiči, učiteli, zástupci odborných pracovišť
Průběžné zajišťování a doplňování materiálů a akcí k volbě povolání pro vycházející žáky
Zajišťování skupinových návštěv žáků na úřadu práce, sledování a evidence přijímacího řízení na SŠ, SOU a G
Oblast práce školního metodika prevence
Koordinace tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy.
Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů.
Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisí s otázkou přijímání kulturní a etnické odlišnosti.
Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů.
Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence sociálně patologických jevů v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy i zákonným zástupcům
Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).
Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole.
Oblast práce školního psychologa
Činnost školního psychologa je samostatná poradenská činnost, která není přímou součástí vzdělávacího systému školy. Tato služba je určena pro žáky, rodiče i pedagogy. Činnost školního psychologa vychází ze standardních činností vymezených ve vyhlášce 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních a je popsána ve školním řádu.
Konzultace se zákonnými zástupci přímo ve škole
Odbornou pomoc pro žáky s podporou asistenta pedagoga
Řešení aktuálních výukových a výchovných problémů žáků
Diagnostika u neprospívajících a následná edukační pomoc
Diagnostika u žáků nadaných a následná edukační pomoc
Vedení žáků s ADHD a ADD (specifická porucha pozornosti a chování)
Informace o školní zralosti dítěte, poskytnutí edukačně stimulačních materiálů
Pro žáky II. stupně – komplexní profesní diagnostiku a následné individuální konzultace pro žáky i rodiče
Individuální terapie pro žáky
Poradenství pro zákonné zástupce
Nácvik relaxačních technik
Krizová intervence při náročných životních situacích
Práce s třídním kolektivem
Spolupráce celého týmu při řešení individuálních problémů dítěte
Zprostředkování kontaktů na další odborníky v regionu
Oblast práce školního speciálního pedagoga